نقد و بررسی گوشی نوکیا 5.3
نوشته شده توسط : Hesam Barzegaran

نقد و بررسی گوشی نوکیا 5.3

کمپانی نوکیا یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تولید کننده‌ی گوشی همراه هوشمند است و مانند بسیاری از کمپانی‌های دیگر با گذر زمان دستخوش تغییرات و پیشرفت‌های قابل توجهی شده است. گوشی مقرون به صرفه نوکیا 5.3 یکی از میان‌رده‌های جذاب کمپانی نوکیا بوده که در ماه مارس 2020 به بازار عرضه شده است. این گوشی با یک باتری فوق‌العاده با دوام 4000 میلی آمپر و رم 3، 4 و 6 به همراه یک دوربین 13 مگاپیکسل و چیپست اسنپدراگون 665 معرفی شده که با ظاهری بسیار چشم نواز، به میدان رقابت با گوشی‌هایی مانند گلکسی A21S و ردمی نوت 9 از کمپانی شیائومی آمده است. برای بررسی بیشتر این گوشی جذاب با ماریاتل همراه باشید.

 

طراحی

شرکت نوکیا برای این میان‌رده‌ی خود، از متریال پلاستیک برای طراحی بدنه پشتی و فریم دور آن استفاده نموده است. جنس بدنه‌ی پشتی از پلاستیک مات و جاذب اثر انگشت بوده و به راحتی کثیف می‌شود که برای حل این مشکل یک قاب ژله‌ای کافیست! دوربین‌های چهارگانه‌ی این گوشی بر خلاف دیگر رقبا در یک ماژول مشکی رنگ دایره درست در وسط پنل پشتی جای گرفته و باعث شده ظاهر این گوشی بسیار زیبا و قابل توجه باشد. فریم دور گوشی نیز از پلاستیک مات طراحی شده تا یکپارچگی خود را با بدنه‌ی پشتی حفظ کند.

در قسمت پایین فریم یک درگاه تایپ C، میکروفون و اسپیکر قرار گرفته است؛ در سمت راست فریم دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا و پاور جای گرفته؛ بالای فریم جک 3.5 میلی متری به همراه میکروفون دوم طراحی شده و در سمت چپ فریم نیز خشاب برای جای گیری سیم کارت و micro SD به همراه دکمه‌ای که کاربر را مستقیماً به دستار صوتی گوگل متصل می‌کند قرار گرفته است.

پنل جلویی نوکیا 5.3 از جنس گوریلا گلس 3 بوده که در برابر خط و خش‌های سطحی می‌تواند مقاومت خوبی داشته باشد. این گوشی در ابعاد 6.5 اینچ طراحی شده که 82.3% از پنل جلویی را صفحه نمایش به خود اختصاص داده و دارای حاشیه‌ای نسبتا ضخیم است. در بالای پنل جلو، دوربین سلفی در یک ناچ قطره‌ای جا گرفته و اسپیکر مکالمه‌ باریکی در بالای آن طراحی گشته است. این گوشی بسیار خوش دست بوده و تنها 185 گرم وزن داشته که کاربر در استفاده‌های طولانی مدت از آن خسته نشده و احساس خوشایند و دوستی با این گوشی هوشمند می‌تواند داشته باشد.

 

 

 

صفحه نمایش

در پنل جلویی نوکیا 5.3 یک پنل صفحه نمایش IPS LCD تعبیه شده که به راحتی می‌تواند 16 میلیون رنگ‌ را تشخیص داده و رنگ‌ها را به همان شدت و کنتراستی که واقعا هست به نمایش در میاورد. همچنین عمق رنگ متناسبی نسبت رقبای خود داشته اما روشنایی صفحه می‌توانست عملکردی بهتری داشته باشد. این میان رده با رزولوشن 720 در 1600 و تراکم 268 پیکسل در هر اینچ به گزینه‌ای مناسب و مقرون به صرفه برای وب‌گردی و فیلم دیدن تبدیل شده و می‌تواند با عملکرد مناسبی که دارد کاربر خود را راضی نگه دارد.

 

سخت افزار نوکیا 5.3

نقطه قوت اصلی نوکیا 5.3 در قسمت سخت افزار این گوشی جای گرفته؛ جایی کمپانی نوکیا از یک چیپست اسنپدراگون 665 برای این میان‌رده در نظر گرفته که از قدرت و عملکرد بسیار خوبی برخوردار است و می‌تواند در استفاده طولانی مدت پایداری خود را حفظ کرده و دچار لگ نشود.

این چیپست به همراه پردازنده گرافیکی Adreno 610 عرضه شده و پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای با چهار هسته‌ی 2.0 گیگاهرتز Kryo 260 Gold و چهار هسته‌ی 1.8 گیگاهرتز Kryo 260 Silver به تکمیل کردن پکیج سخت افزار نوکیا 5.3 پرداخته است و مجموع قرار گرفتن این سخت افزارها در کنار یکدیگر باعث شده تا کاربر کمترین کندی و داغ شدگی را در این گوشی حس کند و برای ساعت‌ها با بازی‌ها و برنامه‌های سنگین فعالیت کند بدون آن که گوشی نوکیا 5.3 پیداری عملکرد خود را از دست بدهد. در زمان عرضه این گوشی از اندروید 10 برخوردار بوده و ممکن است آپدیت‌های رابط کاربری خود را در آینده دریافت کند.

برای تامین امنیت نوکیا 5.3 یک حسگر اثر انگشت در پنل پشتی این گوشی قرار گرفته که از سرعت بسیار خوب و عملکردی بدون کندی یا خطا داراست و می‌تواند به خوبی امنیت این میان‌رده را تامین کند. برای تکمیل پکیج امنیت این میان‌رده، از یک حسگر تشخیص چهره دو بعدی نیز استفاده شده که این حسگر عملکردی بسیار سریع و قابل قبولی داشته و در نور کم و شب نیز می‌تواند چهره را شناسایی کند.

 

دوربین

گوشی نوکیا 5.3 برای عکاسی از چهار لنز در یک ماژول دایره استفاده می‌کند که دوربین اصلی با کیفیت 13 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم 1.8، دوربین التراواید 5 مگاپیکسل و 2 مگاپیکسل تشخیص عمق و 2 مگاپیکسل ماکرو مجموع تشکیل دهنده‌ی پکیج دوربین‌ها می‌باشند.

عکس‌های به ثبت رسیده توسط دوربین اصلی گوشی نوکیا 5.3 در نور مناسب از شارپنس بسیار خوبی برخوردار بوده و رنگ‌ها را به واقعی‌ترین شکل ممکن به ثبت می‌رساند اما در صورت زوم به روی تصویر، سوژه جزئیات خود را از دست داده و حالی آب رنگی می‌گیرد.

داینامیک رنج قرار گرفته به روی دوربین اصلی عملکرد بالاتری داشته و اختلاف بین رنگ‌های تیره و روشن را تقریبا به صورت یک طیف سایه روشن شناسایی می‌کند که آزار دهنده نمی‌باشد. در ثبت تصاویر پرتره نیز نوکیا 5.3 به خوبی عمل کرده و سوژه را به راحتی تشخیص داده و از بک گراند جدا می‌کند و حالت Blur متناسب و چشم‌نوازی به بک‌گراند تصاویر می‌بخشد که کاملا رضایت بخش است.

عکس‌های به ثبت رسیده در حالت شب نیز از نویز بسیار کمی برخوردار هستند و می‌توان عکس‌هایی با کیفیت متناسب با یک گوشی میان‌رده به تصویر بکشد و کاربر خود را راضی نگه دارد. دوربین التراواید عملکردی ضعیف‌تر از دوربین اصلی داشته و شارپنس و داینامیک رنج در این دوربین کیفیت پایین‌تری دارند. دوربین ماکرو از قابلیت فوکوس برخوردار بوده و در نور مناسب می‌تواند جزئیات کاملا خوبی از سوژه را به ثبت برساند و تصاویر ثبت شده نویز کمی داشته و جزئیات به خوبی قابل مشاهده است.

نوکیا 5.3 برای فیلم‌برداری از قابلیت 4K و 1080 در 30 فریم بر ثانیه برخوردار است برای فیلم برداری روزمره مناسب بوده و عملکرد رضایت بخشی دارد اما برای فیلم‌برداری‌های حرفه‌ای باید به سراغ گزینه‌های دیگری رفت.

در پنل جلویی یک لنز 8 مگاپیکسل واید برای دوربین سلفی در نظر گرفته شده که تنها در شرایط نوری خوب می‌توان تصاویر قابل توجهی ثبت کرد. در صورت عدم وجود نور کافی، داینامیک رنج دوربین تشخیص خود را از دست داده و تصاویر تیره‌تر یا بسیار سفیدتر از آنچه که باید باشند به ثبت می‌رسند. برای فیلم برداری با دوربین سلفی نیز قابلیت فیلم‌برداری 1080 در 30 فرریم بر ثانیه قرا گرفته که می‌تواند فیلم‌های سلفی رضایت بخشی ضبط کند.

 

باتری

باتری قرار گرفته برای نوکیا 5.3 از نوع لیتیوم یونی غیر قابل تعویض 4000 میلی آمپر است که در استفاده‌های بسیار سنگین و بی‌وقفه تا 17 ساعت می‌تواند انرژی خود را حفظ کند و خاموش نگردد.

برای شارژ مجدد این باتری فوق‌العاده، یک آدابتور 10 وات تعبیه شده تا در مدت یک ساعت و 50 دقیقه این باتری را از صفر تا صد درصد شارژ نماید. اگر این گوشی از قابلیت فست شارژ پشتیبانی می‌کرد می‌توانست در طی مدت زمان بسیار کوتاه‌تری شارژدهی خود را کامل کند که متاسفانه شرکت نوکیا برای کاهش قیمت تمام شده، چنین قابلیتی را برای گوشی نوکیا 5.3 در نظر نگرفته است.

 

جمع بندی

نوکیا 5.3 تنها با حافظه داخلی 64 گیگابایت تولید شده و به کمک یک micro SD می‌توان این مقدار حافظه را افزایش داد. RAM در نظر گرفته شده برای این گوشی، 3، 4 و 6 گیگابایت است و رنگ‌های در نظر گرفته شده برای بدنه‌ی نوکیا 5.3 فیروزه‌ای، کرم ماسه‌ای و مشکی ذغالی می‌باشد. از دیگر نقاط قابل توجه در این گوشی، قرار گیری چراغ نوتفیکشن به روی دکمه‌ی پاور است که باعث تفاوت ظاهری با دیگر رقبای خود می‌شود. همچنین وجود دکمه‌ی دسترسی به دستیار صوتی گوگل باعث می‌شود تا هر فعالیتی را تنها با گفتار و دیکته کردن به گوشی انجام داد.

 

 

 

 

ارزش خرید

گوشی نوکیا 5.3 در زمان عرضه 180 دلار قیمت گذاری شده که رقبای هم‌قیمت این گوشی در ایران، گوشی‌های گلکسی A21S و ردمی نوت 9 می‌باشد.

این گوشی نسبت به رقبای هم‌قیمت خود، از سخت افزار و طراحی با کیفیت‌تری  برخوردار بوده و در باتری و صفحه نمایش رقابتی برابر با این رقبا داشته و در بخش دوربین، میدان را برای دو رقیب خود خالی می‌کند. با این حال اگر طرفدار بازی‌های سنگین گرافیکی با گوشی هستید نوکیا 5.3 یک انتخاب کاملا مقرون به صرفه و مناسب است.

 

منبع: ماریاتل وارد کننده رسمی تلفن همراه

اینستاگرام ماریاتل





:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: